Muisteloita Sukevan tärpättitehtaan toiminnasta

Linkki: Tämä tarina on kuunneltavissa myös äänitiedostona

Sukevan tärpättitehdas toimi nykyisen Tervatien kohdalla. Räntilä toimi tehtaan johtajana. Puut kaadettiin siihen aikaan kirveellä ja niistä jäi pitkät kannot. Mäntyjä myös tarkoituksella parkattiin alaosastaan ja jätettiin pieni osa terveeksi. Myöhemmin tehtiin sama toimenpide tikapuiden kanssa ylemmäksi ja taas odotettiin. Puu kehitti tällä tavoin pihkaa tervan ja tärpätin valmistusta varten. Sitten puut kaadettiin. Alaosat käytettiin tervanpoltossa ja yläosat miiluissa. Metsäpaloista ja halmeenpoltosta jääneet kannot myös hyödynnettiin. Kannot nostettiin metsästä räjäyttämällä ja pinottiin. Talvella kannot ajettiin tehtaalle ja pienittiin tervahiksiksi. Muualta tervaksia tuli rautatievaunuissa. 

Sattulan Mikko ja Otto (Komulaisia) olivat tärpättitehtaan vakituisia työmiehiä, samoin Martikaisen Aku, jonka tehtävänä oli ajaa tervaksia tehtaalle jopa Mieronmäestä asti. Tervakset ladottiin isoon uuniin ja ne paloivat kytemällä. Tervanpoltosta saatiin tuloksena tervaa, tärpättiä ja hiiltä. Tärpättiä käytettiin polttoaineena maamoottoreissa, hiiltä seppien pajoissa ja häkäpönttöautoissa ja tervaa tarvittiin mm. rekien, veneiden ja laivojen käsittelyyn. Pikeä saatiin lämmittämällä tervaa kovasti. Sitä tarvittiin rakennusten kivijalkoihin ja suutareiden pikilankoihin. Martikainen ajoi asemalle hiili- ja pikilaatikoita. 


Lähteet:
Risto Komulainen, muistelot 
Raili Partanen, muistelot